החיים והמוות ביד הלשון - בלוג

"אל כושר הכתיבה", כתבה ויסלבה שימבורסקה, המשוררת החכמה, "משתייכים עקשנות, חריצות, קריאה מרובה, דקות אבחנה, ריחוק מעצמך, רגישות לאחרים, חוש ביקורת, חוש הומור ושכנוע עמוק שהעולם ראוי להמשיך ולהתקיים, ובמזל טוב יותר מזה שהיה לו עד עכשיו".

לדעתי, מדובר בשילוב של מי שיש לו מה להגיד והוא עושה זאת בכישרון ובעבודה קשה. את שני החלקים הראשונים הכותב צריך להביא מהבית, מהנשמה. העבודה הקשה היא כבר עניין אחר ואפשר לעזור לו לקרות. ראשית צריכה...

אם להתחיל בתשובה לשאלה שבכותרת: לא. לא עובר ולא אפשרי.

נתקלתי במודעות דרושים רבות שבהן מחפשים אנשי תוכן. ניסוח נפוץ הוא כזה המתאר משרה הכוללת כתיבה ועריכה של תוכן, קידום התוכן ברשתות החברתיות ולעיתים גם ניתוח סטטיסטי שלו וכדומה.

הדבר דומה לכך שעיתונאי יעבוד במחלקת השיווק של העיתון. ברור שהוא צריך לדעת מי קהל היעד של העיתון, באיזה סגנון לכתוב וכו' אבל כתיבה היא מקצוע שונה מניהול וקידום תוכן. אלו הם מקצועות חשובים, בלעדיהם הכתיבה...

העברית הושפעה משפות שונות במהלך ההיסטוריה. אל השפה נכנסו מילים וביטויים מן הארמית, מהיוונית ומהפרסית והתמקמו בה בנוחות. כיום, כיוון שהארמית נפוצה קצת פחות,  נכנסות לעברית מלים משפות זרות אחרות: אנגלית, צרפתית, גרמנית, יידיש, ערבית ורוסית והן מתקבלות בברכה.

לעברית חסרו מילים וביטויים. לעתים נקבעו מילים בעברית אך הן לא נקלטו בשפה והציבור המשיך להשתמש במילה הלועזית. זהו מהלך טבעי המעשיר את  השפה שהיא "ייצור" חי ודינמי.

מתי מדובר בת...

שני אופני דיבור שגויים יכולים לגרום לי לאחל כמה ממכות מצריים (ובהן מכת הגפילטע פיש עם הגזר על הראש) למי שמעז להשתמש בהם:

רָשַׁם-כָּתַב

כשמשתמשים בפועל רָשַׁם  במקום כָּתַב: "רשמתי פוסט בפייסבוק", "רשמתי לך הודעה". הנכון הוא להשתמש ב"רשם" רק כאשר מדובר בדבר המופיע כחלק מרשימה: רשמתי את הילד לקייטנה, רשימת קניות, רשימת בוחרים וכו'. בשאר המקרים כותבים, לא רושמים.

הֵבִיא-נָתַן

המשמעות של הֵבִיא היא 'גרם לבוא'. יש להשתמש בפועל רק...

בשנים האחרונות המוח המלוכלך של מישהו הביא אותנו להפסיק להשתמש בשם הפועל "לגמור" ומאז כולנו מסיימים. במקור "לסיים" נחשב לפועל במשלב גבוה יותר מ"לגמור" כלומר, הוא שימש בעיקר כחלק מהשפה הספרותית. כאשר "לגמור" נודה מהשפה נשארנו עם "לסיים" גם כשהילדים בסך הכול מסיימים הכול מהצלחת. מגוחך לחלוטין.

ממש כמו להגיד לילד שיש לנו רז בשבילו כל פעם שרוצים ללחוש לו סוד באוזן.

תופעה כזאת, של הימנעות משימוש במילה מסוימת בגלל קונוטציה כלשהי, מצמצמ...

באחד הרגעים ההזויים בקריירת הכתיבה שלי מצאתי את עצמי בקורס מנעולנות (כן יש דבר כזה!) לומדת כל מה שיש לדעת על פריצת מנעולים מסוגים שונים. בקרוב מתכוונת להצטרף לקורס נהיגת שודים.

החוויה המרתקת הזאת התרחשה כאשר התבקשתי לסקר את הקורס עבור אתר אינטרנט שהקימה חברת התוכן המהוללת "המתכנה".

האם אני באה מתחום המנעולנות? פחות. אם כן, למה אני מספרת לכם על כישוריי החדשים בתחום המרתק הזה? טוב ששאלתם.

לקוחה פוטנציאלית התקשרה לבקש הצעת מחיר על כ...

באתרי היכרויות ובחיים עצמם אנחנו מוקפים בטיפוסים מסוגים שונים.

עמית למשל. עמית יודע למצוא אותך, להתעקש שתצאי  אתו לדייט. הנטייה הראשונית יכולה להיות "לדפדף" אחד כזה אבל לפעמים משהו בו תופס אותך ובסוף אתם חוגגים חתונת כסף ושושלת של צאצאים מובחרים.

אסף, לעומת זאת, הוא הטיפוס שיחכה שתביעי בו עניין. הוא יציע את מה שיש לו ויעשה עלייך רושם בצורה מעניינת, אינטלגנטית, כזו המושכת את העין ואת הלב. הוא לא ירדוף אחרייך אבל בהחלט יבהיר שהרו...

למה צריך כותב תוכן לאפליקציה? הרי הטקסט קצר ורק מעביר מידע מינימלי.

בדיוק.

זה תמיד קצת מזכיר לי את העובדה הנחמדה (אך בעייתית במקרים מסוימים) שכל סבתא שהמציאה סיפור נחמד לנכד שלה מחליטה שהיא סופרת ילדים כי "לכתוב לילדים זה ממש קל. ממילא הרוב תמונות והטקסט פשוט".

Mistake. Big mistake. Huge.

סיפור ילדים קשה מאוד לכתוב מפני שהוא צריך לתפוס את הקשב של קהל בררן מאוד, קהל שאי אפשר לעבוד עליו עם טקסט לא מדויק, קהל שעוד לא למד "לעשות כאילו...

מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד לָשׁוֹן וְאֹהֲבֶיהָ יֹאכַל פִּרְיָהּ  משלי יח', כא'

חֲלֵב הַלְבִיאָה, מעשיה מוכרת שעיבד ח"נ ביאליק, מספרת על הלשון המוכיחה לשאר אברי הגוף שהיא החשובה שבהם. מוסר ההשכל הנהדר הוא  שהדיבור יכול להטות את הכף לחיים או למוות. כריכת הספר צרובה לי בזיכרון מאז שקראתי אותו בילדותי ומוסר ההשכל הוא אור להתנהלותי מאז בכל תחומי החיים.

ברור לי היום שלא רק הדיבור עשוי להטות את הכף לשבט או לחסד, גם נגזרותיו בחיים המודרניים...

Please reload

 עדי סלמור, ערכתי את מדור הספרים במגזין "את" וב"אטמוספירה" (המגזין של אל על), עורכת בהוצאת פרדס, מרצה על נושאים ספרותיים, עורכת מנוסה - תכנים מגזיניים, ספרותיים ודיגיטליים, כותבת ועורכת לשון.
בעלת תואר ראשון במדעי המדינה (האוניברסיטה העברית בירושלים) ותואר שני בספרות עברית (אוניברסיטת בן גוריון בנגב).

  • Facebook - Grey Circle
  • G+ - Grey Circle

© Adi Salmor (2017)  |  Designed by BestSite

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now